Algemeen04.06.2012

Liquiditeitsproblemen voor de meeste Nederlandse hotels


Nederlandse hotels hebben te kampen met liquiditeitsproblemen. Dat blijkt uit een jaarlijks onderzoek van KPMG onder bijna driehonderd Nederlandse hotels in het drie-, vier- en vijfsterren segment. Een meerderheid van de hotels in Nederland heeft al een krappe liquiditeit of verwacht dat dit probleem op korte tijd gaat spelen. Acties die worden ondernomen om het probleem te voorkomen of op te lossen zijn het uitstellen van investeringen, hotelgasten vooruit te laten betalen, een strakkere debiteurentermijn, meer aandacht voor omzetverhoging en het personeelsbestand verkleinen.

De onder druk staande resultaten en de matige liquiditeit zorgen ervoor dat 2012 voor veel hotels een spannend jaar zal worden“, zegt Jos Sweers, partner bij KPMG en verantwoordelijk voor de hotelbranche. Sweers: “Als sprake is van (her)financiering, dan zullen banken terughoudend zijn en hogere eisen stellen aan de inbreng van eigen vermogen, rendement en locatie en branding van het hotel”.

De gemiddelde bezettingsgraad in de Nederlandse hotels vorig jaar is wat gestegen, van 63,6% in 2010 naar 65,2% in 2011. En – hoe kan het ook anders – de gemiddelde kamerprijs steeg ook, van 87 naar 90 euro.

Qua serviceniveau deden met name de driesterren hotels het vorig jaar goed. In dit segment steeg de bezettingsgraad van 60,2% naar 64,8% en nam de gemiddelde kamerprijs toe van 67 naar 76 euro. Sweers: “Als gevolg van de economische crisis zijn gasten meer gaan boeken in het goedkopere driesterren segment“.

De totale, gemiddelde opbrengst van een Nederlandse hotelkamer daalde vorig jaar echter fors, van 46.374 euro in 2010 tot 39.694 euro in 2011, een daling van 14%. Deze daling wordt met name veroorzaakt door de afname van het aantal bedrijfstrainingen, congressen en feesten in hotels en de daling van de bestedingen in de restaurants en bars. Opvallend is verder dat hotels in Noord-Holland, Utrecht en Flevoland beter presteren dan de overige provincies. Zeeland en Limburg scoren licht lager op bezettingsgraad en gemiddelde kamerprijs.

Steeds meer hotels onderkennen het belang van sociale media. Ruim de helft van de hotels heeft op dit moment een medewerker in dienst die zich fulltime en specifiek bezighoudt met sociale media om de gastenbeleving te verbeteren.

Om de gastenbeleving verder te verbeteren vindt bijna 70% van de hotels dat draadloos internet overal voor de hotelgast beschikbaar zou moeten zijn. Ondanks het toenemend belang van de beschikbaarheid van internet, heeft slechts 20% van de hotels een medewerker in dienst die de gasten kan helpen met mogelijke IT-problemen.

Bijna 75% van de onderzochte hotels heeft zich voorgenomen het komend jaar meer boekingen via de eigen website te genereren om zo de hoge kosten van intermediairs, vaak 15 tot 20%, te vermijden.

Avatar foto
Redactie Travelvalley

De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.