`

Algemeen18.07.2012

Nederlanders willen internet op vakantie [Infographic]


Schermafbeelding 2012-07-18 om 09.33.05.png
Schermafbeelding 2012-07-18 om 09.33.05.png

Een opvallend resultaat uit het onderzoek van Brocade, fabrikant van fabric netwerken. Niet de zon, niet de zee, en ook niet de cultuur, maar “een goede mobiele internetdekking” zou de doorslaggevende factor zijn bij de keuze van de vakantiebestemming. 86% van de ondervraagden zegt dat ze verwachten dat het hotel over een draadloos netwerk beschikt.

Meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan ook tijdens de vakantie nog even te werken vanaf een mobiel apparaat. Onder werken wordt ook al verstaan het bekijken van de e-mail, maar ook het bijwonen van een conference call. Het werk kunnen we dus maar moeilijk loslaten tijdens de vakantie.

95% neemt een mobiel apparaat mee op vakantie, voor zowel werk- als privégebruiken. Meer dan de helft (56%) van de respondenten gaf aan dat ze hun mobiele apparaat gebruiken voor zakelijke e-mail of het downloaden van werkdocumenten. Dit is een stijging van 48 procent ten opzichte van vorig jaar.

De grens tussen privétijd en werktijd is in de moderne samenleving aanzienlijk aan het vervagen. Consumerization of IT en BYOD (Bring Your Own Device) zorgen ervoor dat veel mensen dag en nacht vertrouwen op smartphones en tablets, waar ze ook zijn en wat ze ook doen“, zegt Steven Loewy, Algemeen Directeur Benelux bij Brocade. “Ons onderzoek toont duidelijk aan dat dit fundamentele veranderingen veroorzaakt in de werkpatronen en eisen die aan netwerkarchitecturen worden gesteld. Vroeger was het zo dat wanneer mensen op vakantie gingen, ze dat ook echt deden en zich niet meer met werk bezighielden. Nu lijkt het erop dat we nooit volledig afstand kunnen nemen van het werk, zelfs niet als we op het strand zijn. Hierdoor is de vraag aan service providers en mobiele operators naar overal beschikbare en betrouwbare internetdekking nooit zo hoog geweest.”

Echter, de bevindingen laten zien dat er nog steeds een kloof zit tussen de verwachtingen van de moderne reiziger en de realiteit. “Veel bestemmingen blijken niet in staat om de connectiviteit te leveren waar vakantiegangers behoefte aan hebben“, aldus Loewy. “Hoteleigenaren moeten kijken naar de enorme vraag naar gratis Wi-Fi en hun gasten overal een betrouwbare verbinding aanbieden. Of dit nu in hun kamer, aan de bar of bij het zwembad is. Een kwalitatief hoogwaardige internetverbinding met voldoende capaciteit kan al heel snel het verschil maken tussen een zeer succesvol of een rampzalig seizoen. Zonder dat lopen hotels het risico op inkomstenverlies of heeft dit negatieve gevolgen voor hun reputatie.”

Andere belangrijke bevindingen uit het onderzoek zijn:

  • Smartphones zijn het meest populaire apparaat voor vakantiegangers geworden, 91 procent van de respondenten neemt er een mee op vakantie. Dit werd op de voet gevolgd door laptops en netbooks (49 procent) en tablets (42 procent).
  • De tweede reden die gegeven werd, na toegang tot persoonlijke e-mail [op de vraag wat de voornaamste reden is voor het gebruik van een op internet aangesloten apparaat tijdens vakantie] was de toegang tot zakelijke e-mail. Het gebruik van social media was goed voor een prominente derde plaats.
  • Ongeveer een derde (32 procent) gaf aan dat ze van plan zijn om op hun apparaten uitzendingen van de Olympische Spelen te streamen tijdens hun vakantie. Dit zorgt opnieuw voor een enorme druk op de lokale netwerken om te zorgen dat ze de gebruikers voldoende bandbreedte en betrouwbaarheid kunnen bieden.

Deze bevindingen herinneren ons eraan dat de smartphone / tablet revolutie doorgaat, en dat de communicatie-industrie belast zal blijven met de uitdaging om het mobiele datavolume te ondersteunen,” vervolgde Loewy. “Deze mobiele dataexplosie vormt een van de belangrijkste uitdagingen voor de industrie. Mobiele apparaten zorgen voor een toenemende druk, niet alleen op Wi-Fi en mobiele netwerken, maar ook op de bedrijfs-en datacenternetwerken die de basis vormen. Deze onderliggende netwerken moeten zeer robuust en speciaal voor de mobiele data uitdagingen ontworpen zijn. Met oplossingen die meer dan een derde van het wereldwijde internetverkeer ondersteunen, verkeert Brocade in de ideale positie om de industrie te helpen bij het voldoen aan de behoeften van de moderne vakantieganger.”

Er zijn ook bedrijven die het anders aanpakken, en hun medewerkers betalen om op vakantie te gaan, en verplicht offline blijven: Een droombaan: betaald worden om op vakantie te gaan!

Bekijk hier de inforgraphic die is gemaakt naar aanleiding van het onderzoek.

infographic-brocade_8_holiday_72dpi 

Avatar foto
Redactie Travelvalley

De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.