Marloes is oprichter en hoofdredacteur van Travelvalley. Ze schreef de succesvolle reisboeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen.
Iedereen heeft zijn voorkeuren als het gaat om hoe we reizen. De een houdt van luxe. de ander wil low budget. De een wil ver weg, de ander blijft dicht bij huis. Ook iedere generatie verschilt in de voorkeuren op gebied van reizen. Daarom heeft Hipmunk een onderzoek gedaan naar de verschillen in voorkeuren van reizen tussen generaties, onder meer dan 3.000 reizigers. Het onderzoek heeft zich gericht op reizen met het vliegtuig, en de wensen aan boord.
Daar komt uit dat de groep Millennials (geboren tussen 1982 en 2001) op vluchten bereid zijn meer te betalen voor een betere vliegervaring. Zo is 38 procent van de Millennials bereid meer te betalen voor een vliegticket, als zij daarbij aan boord een ‘open bar’ hebben. Als je dit vergelijkt met de Generatie X (de voorlopers van de Millennials, geboren tussen 1961 en 1980), dan zie je dat deze generatie daar minder gemakkelijk geld aan uitgeeft. Slechts 18 procent van de Generatie X wil ook extra betalen voor alcohol aan boord van een vliegtuig. Ook willen de Millennials aan boord graag snacks, drinken en recente films, maar voor Generatie X is dat minder nodig. Die lijken met minder tevreden te zijn.
Ongeveer de helft van de Millennials wil ‘sociaal connecten’ met andere passagiers aan boord, via chat, games of sociale netwerken. Van de Generatie X is dat niet zo nodig, slechts 36 procent geeft daar de voorkeur aan.
Er blijkt dus in voorkeuren op gebied van reizen tussen deze twee generaties grote verschillen te bestaan. Nu wordt iedereen aan boord van een vliegtuig op dezelfde manier behandeld, en bepaalt de prijs die je voor je ticket betaalt wat voor extra service je krijgt. Luchtvaartmaatschappijen zouden dus hun voordeel kunnen doen door de verschillen in generaties te respecteren en hun aanbod daarop afstemmen.
Nog een paar opvallende zaken die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen:
- Millennials zitten graag naast het toilet, in ruil voor korting. Generatie X wil dat liever niet.
- Millennials boeken graag last minute. Generatie X boekt graag van tevoren al een ticket.
- Millennials staan open voor staande vluchten om zo te besparen op de kosten. Generatie X gaat toch liever zitten.
- Millennials willen meer betalen voor een vliegtuig zonder kinderen. Generatie X betaalt daar liever niet extra voor.
Wij zijn benieuwd: van welke generatie ben jij, en kan jij je vinden in de resultaten van dit onderzoek? Let us know!