Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen
De snelste manier om in New York te komen zal het niet worden, maar een ervaring wordt het zeker. Althans, als het aan het Australische scheepvaartbedrijf Blue Star Line ligt. Zij zijn namelijk bezig met een replica van de Titanic. Daar zijn ze al eventjes mee aan de gang, in 2012, precies 100 jaar nadat de Titanic zonk, werd het idee geïntroduceerd onder de noemer ‘The ship where dreams come true’. Maar dit ging niet over een nacht ijs (ha ha). In 2022 (kan ook 2024 zijn) moet het schip ter water gaan en vanaf Dubai via Southhampton naar New York varen. Daarna zal het ook andere routes – over de hele wereld – gaan varen.
Het realiseren van het schip is een zeer kostbare onderneming, de vertraging in de bouw heeft dan ook onder andere te maken met het niet rond krijgen van de financiering. Toch lijkt het erop dat het nu gaat lukken. De interesse van het publiek is zo groot, dat de verwachting is dat de kosten zullen worden terugverdiend. Zo zijn er al mensen geweest die een miljoen dollar hebben geboden voor een tochtje.
Titanic II
Bang dat het schip het zelfde lot beschoren is als het originele ontwerp uit 1912, hoef je niet te zijn. Hoewel de Titanic II optisch vrijwel identiek is aan het originele ‘onzinkbare’ Titanic hebben de ontwerpers er alles aan gedaan het schip dit keer zo veilig mogelijk te maken.
In 1912 gingen er ook gewoon heel veel dingen fout die je anno 2019 totaal niet meer kunt voorstellen. Zo waren er tijdens de vaart zo’n 2224 passagiers aan boord, terwijl er maar voor 1178 opvarenden een reddingsboot aanwezig was. De reden dat er niet voor iedereen plek was op de reddingsboten? Esthetisch. Het uitzicht werd door de reddingsboten belemmerd. En men was ervan overtuigd dat de boot zo stevig was dat zinken niet mogelijk was.
De Titanic II heeft 18 gemotoriseerde reddingsboten aan boord die ieder plek bieden aan 250 mensen. Dat moet genoeg zijn voor de 3300 personen die aan boord mogen (2400 passagiers, 900 crewleden).
Verder zijn de motoren, navigatie en alle andere mechanica aan boord natuurlijk ook meer van deze tijd. En terwijl het schip even lang is als de Titanic, is het wel een stuk breder, om stabiliteit te vergroten. Een aantal van de schoorstenen die op de originele Titanic gebruikt werden, worden nu als uitkijkpunt gebruikt.
Het interieur daarentegen, is vrijwel identiek aan het interieur van de Titanic. Ook zijn er net als in 1912 drie verschillende klassen.
2022
Wanneer de Titanic precies ter water gaat is nog niet precies bekend, het moet ergens tussen 2022 en 2024 gebeuren. Tickets zijn nog niet te koop. Ben je geïnteresseerd? Dan kun je je op de nieuwsbrief van de Blue Star Line abonneren, dan wordt je van het laatste nieuws op de hoogte gehouden.
Gerelateerde artikelen
Ontspanning16.01.2012