De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Een zeepje, schoenenpoets of een badjas; voor veel hotelgasten is het niet meer dan normaal dat ze deze voorzieningen uit hun hotelkamer meenemen. Ze hebben toch niet voor niets hun dure geld geïnvesteerd? Dan kunnen die badslippers of die shampoo er tenslotte best vanaf. Uit onderzoek van hotels.com blijkt dat wereldwijd 35 procent van de hotelgasten iets meeneemt na zijn bezoek. Maar is dat nou wel de bedoeling?
Het meenemen van spullen uit hotels is het best te vergelijken met het suikerzakjesgevoel van vroeger. Wie had er geen schoenendoos vol? Hoe meer verschillende, hoe beter. Dit zie je nu ook terug bij hotels. Wist je bijvoorbeeld dat hotelartikelen met logo veel populairder zijn om mee te nemen dan die zonder? Zo is er bij een grote Nederlandse hotelketen specifiek voor gekozen om de hotelnaam van de badjassen te halen. De linnentellingen bevestigden het vermoeden: er waren meer jassen blijven hangen.
Klein is fijn
Goed om hierbij te vertellen is dat er wel een verschil lijkt te bestaan tussen grote en kleinere hotels. Een hotel met een persoonlijke benadering zoals een Logis hotel heeft over het algemeen nauwelijks last van meegenomen hotelartikelen. Mensen hebben hier meer het gevoel ‘te gast’ en zelfs ‘thuis’ te zijn, kennen de hotelier beter en generen zich hierdoor misschien meer om iets mee te nemen. Dit in tegenstelling tot de grotere, ‘anoniemere’ ketens, waar er meer afstand is tot de medewerkers van het hotel. Hierdoor is de drempel om iets mee te nemen veel lager en laten gasten zich daar dan ook sneller toe verleiden.
Maar wat mag je dan wel meenemen? En wat niet?
Hoteliers zijn zich er van bewust dat kleine souvenirs meegenomen worden. De zeep en shampoo liggen er tenslotte voor gratis gebruik. Daar is geen koffercontrole of detectiepoortje voor nodig – hoewel die laatste wel ooit bedacht is voor hotels! Slippers en schrijfwaren meenemen? Vooruit. Als het hotellogo erop staat is het alleen maar goed voor de naamsbekendheid. Er zijn zelfs hoteliers die het stelen voor willen blijven en klanten zelf al badzoutzakjes meegeven met het logo erop. Kleine gebaren die een groot effect kunnen hebben.
Maar je kunt ook te ver gaan. Er gaan verhalen van hotelgasten die hele televisies van de muur trekken, gloeilampen uit de kappen draaien en zelfs bedden mee naar buiten slepen. Naar internationale schattingen wordt er jaarlijks voor miljoenen euro’s aan spullen meegenomen. En dat is dan toch wel een heel dure shampoofles.
Kortom: staat er een logo van het hotel op? Neem het gerust mee. Al het andere: graag laten staan!
Door: Wim Wildeboer: voorzitter van Logis Holland