De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Je hebt je ongetwijfeld in een vliegtuig weleens afgevraagd wat er nu gebeurt wanneer de emergency-exit deuren open gaan. Of wat turbulentie nu precies kan doen met een vliegtuig, hoe gevaarlijk is dat? En wat is gevaarlijker: opstijgen of landen? Wanneer is de kans dat er iets misgaat het grootst? Deze en nog een paar brandende vragen die vliegtuigpassagiers hebben zijn voorgelegd aan gezagvoerder David Thomas van British Airways. Hij vertelt hoe het precies zit.
1. Stel dat de emergency-exit deuren open gaan in de lucht. Wat gebeurt er dan?
Technisch gezien is het niet mogelijk mogelijk dat deze deuren open gaan in de lucht. De uitgangen van moderne vliegtuigen worden in vaktermen ‘plug doors’ genoemd. Dat betekent dat de deuren met een plugmechanisme (een soort badstop) zijn vergrendeld. De deuren zijn groter dan het gat van de deur waardoor, het niet mogelijk is om de deur naar buiten te openen. De druk in de cabine tijdens een vlucht is vergelijkbaar met een luchtdruk van 2 tot 3 ton, dit maakt het weer onmogelijk om de deur naar binnen te openen.
2. Welke stoel is de meest veilige?
Alle stoelen zijn in ieder vliegtuig zijn uiteraard tot het uiterste getest op de veiligheid. Zolang het een stoel in een commercieel vliegtuig is (waar jij als passagier dus in zit), is het altijd een veilige stoel. Er is gelukkig geen verschil tussen de vliegtuigstoelen op dit soort vluchten.
3. Hoe gevaarlijk is turbulentie?
Turbulentie mag dan vaak een onprettig gevoel geven, maar het is gelukkig zeker niet gevaarlijk. Het is natuurlijk wel verstandig om de instructies van het cabinepersoneel tijdens turbulentie zo goed mogelijk op te volgen om de kans op valpartijen of ongelukjes met eten en drinken te voorkomen. Piloten waarschuwen je altijd voor mogelijke turbulentie.
4. Wat is gevaarlijker: opstijgen of landen?
Zowel het opstijgen als het landen van een vliegtuig is niet eenvoudig, maar het zijn precies die dingen waar piloten uitvoerig op worden getraind, met bijvoorbeeld simulators. En je wordt pas piloot wanneer je dit helemaal onder de knie hebt, het selectieproces om piloot te worden is een streng proces. En ook niet iedere piloot mag op iedere luchthaven landen: de luchthaven van Funchal op Madeira (Portugal) of de luchthaven van Innsbruck in Oostenrijk, daar mag slechts een beperkt aantal piloten landen.
5. Benen strekken in het vliegtuig: hoe vaak moet je dat doen?
Dat zou je ‘regelmatig’ moeten doen om de bloedsomloop te stimuleren. Zo voorkom je eventuele risico’s voor je gezondheid en kom je fitter aan op de plaats van bestemming. Vliegsokken kunnen daarbij ook helpen, die de bloedsomloop stimuleren, ook wanneer je lang zit. Maar ook met vliegsokken moet je regelmatig de benen strekken: er zijn geen officiële richtlijnen langer dan 3 uur stil zitten is niet verstandig.
6. Hoe groot is de kans op neerstorten?
Vliegen is en blijft de meest veilige manier van reizen, de kans dat er iets gebeurt is in een auto is veel groter dan in een vliegtuig. Hoe groot de kans is dat nu net jouw vlucht neerstort kun je berekenen met de ‘Am I going down’ app, het geeft in de meeste gevallen een getal van een op de zoveel miljoen en bevestigd daarmee nogmaals dat vliegen de veiligste manier van reizen is.
7. Worden piloten nog getraind en zo ja, hoe vaak?
De beroepsgroep waar piloten onder vallen is zonder twijfel een van de meest gereguleerde. Piloten moeten elke zes maanden een test doorstaan in een simulator en krijgen twee volle dagen training in die periode. Ze worden ook jaarlijks getoetst tijdens een echte vlucht. Piloten worden ook getraind voor verschillende kisten, het kan tot wel drie maanden duren voordat een piloot volledig getraind is voor een nieuw type vliegtuig.
Tip: Vlucht vertraagd, geannuleerd of een aansluitende vlucht gemist? Dan heb je recht op een financiële vergoeding, tot 600 euro per persoon. Kijk op EUclaim voor meer informatie.