Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Er gaat een ‘strippenkaart’ komen voor KLM-vluchten, zo vertelde directeur Harm Kreulen aan de Telegraaf. De gebundelde vluchten zijn bedoeld voor mensen die bijvoorbeeld een tweede huis in het buitenland hebben en daar vaak heen gaan of ondernemers die af en toe in het buitenland moeten zijn.
Je kunt maximaal 30 vluchten boeken voor dezelfde prijs, die logischerwijs lager ligt dan dat je ze apart zou boeken. Hoe veel goedkoper is afhankelijk van hoeveel flexibiliteit je nodig hebt: als je gewoon dertig retourtjes naar Nice wilt en altijd negentig dagen voor vertrekt boekt betaal je minder, als je veel last-minute boekt en naar wisselende bestemmingen gaat wordt het duurder.
Iedereen blij
De bundels zijn een jaar geldig en variëren in prijs tussen de 1000 en 3000 euro volgens het AD. Opvallend is dat je de bundel ook kunt verdelen over meerdere personen, hoewel dat de tickets ook weer iets duurder maakt. Je hoeft niet meteen een creditcard aan te vragen om die duizend(en) euro(‘s) trouwens in één keer af te kunnen tikken: gespreid betalen kan ook.
De voordelen voor de passagiers zijn dat ze maar één keer boekingskosten hoeven te betalen en dus zijn de tickets goedkoper, maar het lijkt er wel op dat de voordelen voor KLM groter zijn: ze hebben in sommige gevallen het geld al voor de vlucht is geboekt, mensen kunnen hun ’tegoed’ aan vluchten misschien niet op krijgen of vergeten en natuurlijk weet KLM nu meteen dat ze op een aantal vluchten kunnen rekenen.
Walled garden
Het grootste voordeel van deze ‘walled garden‘-methode van vluchten boeken is dat je niet meer bij andere maatschappijen gaat kijken en dat KLM jouw de facto vliegmaatschappij wordt. In Europa dan wel, want buiten de EU geldt deze strippenkaart nog niet en dus zullen de echte wereldreizigers toch nog de volle mep moeten betalen.
Uiteindelijk zal het aantal mensen dat hier gebruik van maakt wel meevallen: weinig mensen die niet voor hun werk vliegen hebben de tijd om dertig vluchten per jaar te maken Voor de zakelijke markt zou het een uitkomst kunnen zijn en als KLM die markt aan zich weet te binden doen ze goede zaken. En wie weet? Misschien komen we met de dalende prijzen van het vliegen allemaal nog wel op het punt dat we (samen) dertig keer per jaar met het vliegtuig gaan…
[Afbeeldingen © Rob Bouwman – Adobe Stock]
Gerelateerde artikelen
Vliegen03.04.2017
Topdrukte op Schiphol: tips om sneller te boarden
Verder lezen over KLM
Vliegen04.01.2024
De top-25 veiligste vliegtuigmaatschappijen van 2024
Vliegen08.02.2021
KLM heeft een primeur: vliegen op synthetische brandstof
Vliegen06.04.2020
Zo heeft KLM op dit moment de vloot op Schiphol geparkeerd
Vliegen23.02.2017
Toe aan een frisse stedentrip? KLM denkt mee met nieuwe bestemmingen
sponsored storyVliegen02.10.2016
KLM start pilot met kunstmatige intelligentie
Vliegen27.10.2015
Bijzondere Flight Safety film van KLM met meer dan 1.000 Delfts blauwe tegels
[advertorial]Vliegen17.12.2014
KLM wenst je een fijne kerst!
[Advertorial]Algemeen11.12.2014