Marloes is oprichter en hoofdredacteur van Travelvalley. Ze schreef de succesvolle reisboeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen.
Vanaf 1 januari 2021 wordt de vliegbelasting ingevoerd door de overheid. Iedereen die vanaf dat moment met het vliegtuig vertrekt vanaf een luchthaven in Nederland, moet belasting betalen. Het maakt niet uit hoe lang je vlucht is of waar je heen reist: de vliegbelasting van 7,45 euro per persoon moet betaald worden.
Heeft de luchtvaartsector het nu niet al zwaar genoeg, zul je misschien denken. Het antwoord is natuurlijk ja, maar dat geldt ook voor de hele planeet. Die heeft flink te lijden, mede door de luchtvaartsector en dus moet er iets gebeuren.
Wat je moet weten over de vliegbelasting
De vliegbelasting – ook wel de vliegtaks genoemd – wordt in rekening gebracht door de luchtvaartmaatschappij die deze afdraagt aan de overheid. De meeste maatschappijen zullen dat in de ticketprijs doorbelasten.
De vliegbelasting geldt vanaf 1 januari 2021. Mocht je na die datum vliegen en al voor die datum een ticket hebben gekocht, dan zul je een naheffing krijgen.
Waarom wordt de vliegbelasting ingevoerd?
De reden voor de invoering van de vliegbelasting is de verduurzaming van de luchtvaart. Vliegen wordt op dit moment niet belast met enige vorm van belasting, maar zorgt wel voor een grote CO2-uitstoot. Om mensen te stimuleren om een milieubewustere keuze te maken, wordt de vliegbelasting ingevoerd. Er zijn namelijk – in sommige gevallen – duurzame alternatieven. En het was natuurlijk ook behoorlijk scheef: reizen met de auto, bus of trein werd al belast, maar vliegen niet.
De vliegbelasting geldt overigens alleen voor passagiersvluchten. Vrachtvliegtuigen zouden in eerste instantie ook moeten gaan betalen, maar omdat de overheid bang was voor uitwijken naar vliegvelden in omliggende landen, is voor nu van dat plan afgezien. Het zou onder andere Schiphol te veel benadelen omdat er op Europees niveau nog geen eenduidig beleid is ten aanzien van de vliegtaks.
▸ Uitzonderingen: als je een overstap in Nederland maakt, geldt de vliegbelasting niet. Transferpassagiers zijn vrijgesteld.
Maar oké, we betalen straks een bedrag van rond de 7,45 euro per persoon per vlucht, wat gaat de overheid dan doen met dat geld? De inkomsten worden namelijk geschat op zo’n 200 miljoen euro op jaarbasis. Dat geld gaat gebruikt worden om onder andere de internationale klimaatdoelstellingen (zoals bijvoorbeeld voortgekomen uit de klimaattop in Parijs) te behalen. De berekening van 200 miljoen is natuurlijk wel een schatting geweest op basis van data van voor de coronacrisis, die ongetwijfeld nog lange tijd invloed gaat hebben op het vliegverkeer. Het zou dus zomaar een flink stuk lager kunnen uitvallen.
Hoe zit het met andere landen?
Nederland is overigens niet het enige land met een vliegbelasting. Een hoop landen om ons heel hebben al een dergelijke belasting ingevoerd: Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Oostenrijk, Noorwegen en Zweden. Met een bedrag van ruim zeven euro zitten wij in Nederland helemaal aan de onderkant. In sommige landen is deze taks namelijk vele malen hoger. Om echt zoden aan de dijk te zetten op klimaatgebied is onze zeven euro een druppeltje op een gloeiende plaat. Maar goed, het begin wordt vanaf 1 januari 2021 gemaakt.
© lumikk555 – Adobe Stock
Verder lezen over Schiphol
Vliegen16.05.2024
Drukte op Schiphol: dit is wat je deze zomer kunt verwachten
+ tips om je voor te bereidenVliegen27.01.2024
Privium en Airport lounges: hoe werkt het?
Zo krijg je toegangVliegen04.01.2024
De top-25 veiligste vliegtuigmaatschappijen van 2024
Vliegen09.06.2023
Lekker slapen op Schiphol doe je in het Sheraton Amsterdam Airport Hotel
Vliegen20.10.2020
Schiphol in corona-tijden, een vreemde gewaarwording
Vliegen06.04.2020
Zo heeft KLM op dit moment de vloot op Schiphol geparkeerd
Vliegen04.02.2020
Iemand ophalen op Schiphol? Dan moet je auto in de parkeergarage
Vliegen28.10.2018