Marloes is oprichter en hoofdredacteur van Travelvalley. Ze schreef de succesvolle reisboeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen.
Eigenlijk alles wat tegenwoordig ontwikkeld wordt, is mooier, beter en sneller, zeker als het gaat om transport. Als het aan Elon Musk ligt, dan reizen we over niet al te lange tijd in een zogenaamde hyperloop van A naar B; een ondergrondse tunnel waar buizen op snelheden van duizend kilometer per uur doorheen schieten. Maar die vlieger gaat niet op voor vliegtuigen, die zijn namelijk de afgelopen jaren helemaal niet sneller geworden. Sterker nog: vliegtuigen gaan soms zelfs een stuk langzamer dan ze 20, 30 of zelfs 40 jaar geleden deden.
Langer in het vliegtuig
Vloog je vroeger – in 1967 – van New York naar Los Angeles, dan deed je daar 5 uur en 43 minuten over. Op dit moment duurt dat 44 minuten langer. Maar waarom? De extra tijd die we tegenwoordig kwijt zijn aan vliegen gaat niet zo zeer in de lucht verloren: opstoppingen op de grond zijn de voornaamste redenen van dat het langer duurt om van A naar B te komen.
De tijd in de lucht is dus nagenoeg gelijk ten opzichte van tientallen jaren geleden. Maar waarom kan dat toch niet sneller? Technologische innovaties slaan je om de oren, maar vliegtuigen kunnen niet sneller?
Deze video gaat je vertellen waarom dat is en hoe het nu precies zit met vliegen en snelheden. Het is – voor een deel – een vrij technisch verhaal, maar blijf kijken, want het is echt boeiend om te zien.
In deze video van Wendover Productions die een paar dagen geleden op YouTube verscheen zie je dat er drie verschillende motoren zijn voor vliegtuigen: de propellermotor, de turbofan en de turbojet.
Het probleem: brandstof
Je zou – als je even goed naar de verschillende type motoren hebt gekeken – kunnen concluderen dat de oplossing vrij eenvoudig is: de turbojetmotor gaat het snelst, dus zet die dan in ieder vliegtuig. Zo’n motor zat ook in de Concorde, ken je ‘m nog? In 3,5 uur van Londen naar New York, the good old days… Maar – en nu komt het – iedere vliegtuigmotor heeft een eigen optimale snelheid als het gaat om verbruik van brandstof en dat is dus het hele eiereten. Het gaat om brandstof en dus om geld.
Luchtvaartmaatschappijen kĂșnnen dus wel snellere vliegtuigen maken, maar dan wordt het veel te kostbaar om er ook daadwerkelijk passagiers mee de wereld over te vliegen. Daarnaast wordt de levensduur van vliegtuigen ook uitgedrukt in het aantal vluchten dat een vliegtuig maakt, de snelheid speelt daar geen rol in.
Waar vliegtuigen nog wel innoveren is op langere vliegduur: Qatar Airways heeft momenteel het record van de langste vlucht in handen, maar er zijn kapers op de kust.
Foto header: flik47 – Fotolia.