De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Dinsdag 11 november 2014 nam KLM afscheid van het toestel McDonnell Douglas MD-11. Het vliegtuig mag na jaren van trouwe dienst met pensioen. Inmiddels is het toestel tijdelijk omgebouwd tot appartement en staat het op Airbnb. Liefhebbers kunnen op 28, 29 of 30 november overnachten in dit iconische toestel. Na 30 november zal het naar de Verenigde Staten worden gevlogen om ontmantelt te worden.
Een vliegtuig heeft een maximaal aantal jaren dat het economisch gezien rendabel is om in dienst te hebben. De economische levensduur van een vliegtuig is afhankelijk van de sector, maar wat gebeurt er eigenlijk met vliegtuigen die met pensioen gaan? EUclaim zocht het voor Travelvalley uit.
Ombouwen tot huis of hotel
Vliegtuigen spreken tot de verbeelding en daardoor interessant voor het aantrekken van geïnteresseerden. Logeren of zelfs wonen in een vliegtuig is voor veel mensen een droom. Het is echter niet bepaald goedkoop om een vliegtuig om te bouwen tot een woonhuis of hotel. Toch zijn er enkele leuke voorbeelden van particulieren en bedrijven die een toestel hebben omgetoverd tot een heerlijke plek om te verblijven.
Een mooi voorbeeld hiervan is Bruce Campbell, die in 1999 voor $100.000 een oude Boeing 727 kocht en deze voor ongeveer $220.000 ombouwde tot een woonhuis. Hij heeft op zijn website het hele project beschreven en plaatste prachtige foto’s van zijn pionierstocht. Andere voorbeelden van vliegtuigen die zijn omgebouwd tot hotel of bed-and-breakfast zijn te vinden in ons eigen land, namelijk in Mill en bij vliegveld Teuge. Super leuk wanneer je een keer een bijzonder weekendje weg wilt boeken.
Parkeren tot hergebruik
In de Verengde Staten zijn 11 locaties waar vliegtuigen worden geparkeerd in afwachting van een nieuwe eigenaar of hergebruik. Op deze locaties staan honderden vliegtuigen in de woestijn in de hoop roest te voorkomen. Een blik op Google Maps laat ons prachtige plaatjes zien van eindeloos veel geparkeerde of gepensioneerde vliegtuigen.
Ontmanteling
Een laatste optie voor gepensioneerde vliegtuigen is de ontmanteling en sloop van het toestel. Vliegtuigen worden tegenwoordig tot wel 80 procent gerecycled. Bepaalde onderdelen worden gedemonteerd, getest, gecertificeerd en weer aangeboden op de markt. De “carbon fiber” materialen die tegenwoordig veel worden toegepast, zijn zo gemaakt dat ze na de levensduur weer gebruikt kunnen worden voor andere vliegtuigen. Wist je trouwens dat een colablikje vaak gemaakt is van gerecycled aluminium afkomstig van vliegtuigen?
Gerelateerde artikelen
Vliegen03.09.2014
Recht op financiële vergoeding bij meer dan 3 uur vertraging op vluchten
Welk moment geldt als aankomsttijd?Vliegen28.07.2014
Overstappen: minimale tijd, maximale risico
Wat zijn de rechten op compensatie?Vliegen06.06.2014