Vliegen23.03.2020

Wat zijn jouw rechten bij een vluchtannulering door het coronavirus?


De wereld is in de ban van het coronavirus. De luchtvaart staat tijdelijk stil. De kans is groot dat jouw geboekte vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus. Ontzettend vervelend, maar wel van groot belang om het coronavirus te bestrijden. Weet jij eigenlijk wat je rechten zijn als jouw vlucht wordt geannuleerd vanwege het COVID-19 virus?

Update 14 mei 2020 – Advies van Europese Commissie wordt opgevolgd

Het kabinet heeft op 14 mei toch jl. besloten om luchtvaartmaatschappijen te vragen om consumenten de optie te geven hun geld terug te vragen als reizen zijn geannuleerd vanwege het coronavirus. Je staat dus in je recht om je ticketkosten retour te vragen indien je liever geen voucher ontvangt.

Coronavirus: dit zijn jouw rechten als vliegtuigpassagier

De kans is groot dat je te maken krijgt met een geannuleerde vlucht. De rechten op basis van Verordening 261/2004 waren ook tijdens het coronavirus van kracht. Dit hield in dat in het geval van een geannuleerde vlucht door de luchtvaartmaatschappij de passagier recht had op een terugbetaling van de ticketkosten, ook als er een voucher (of EMD) werd aangeboden door de luchtvaartmaatschappij. De overheid heeft echter per 30 maart 2020 bepaald dat luchtvaartmaatschappijen de gedupeerde klanten mogen compenseren met een voucher. De reden hiervoor is dat het moeilijke tijden voor de luchtvaartmaatschappijen zijn door het coronavirus.

De vouchers moeten wel aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • De geldigheid van de vouchers moet maximaal 12 maanden zijn.
  • Na de 12 maanden moet het ongebruikte gedeelte van de voucher worden uitbetaald in geld.
  • Het initiatief voor het restitueren van dit eventuele niet gebruikte bedrag dient vanuit de luchtvaartmaatschappij te komen.

Overige rechten bij vluchtannulering door corona:

  • Daarnaast hebben passagiers recht op verzorging in de vorm van eten en drinken, extra vervoer en een hotelovernachting als dat nodig is. Dit geldt voor reizigers die zich momenteel buiten Nederland bevinden. Als de passagier kiest voor een terugbetaling van de ticketkosten (wat op dit moment geen optie meer is) of een vlucht op een later moment (niet de eerste mogelijkheid aanvaardt) dan vervalt het recht op verzorging. Als je er zelf voor kiest op een latere datum naar huis te vliegen – bijvoorbeeld een paar maanden later – is het namelijk niet redelijk dat de luchtvaartmaatschappij tot die tijd jouw verzorging moet betalen.
  • Een geannuleerde vlucht door het coronavirus is een buitengewone omstandigheid waardoor het recht op een vergoeding voor het tijdsverlies vervalt.

De Europese Commissie heeft bovenstaande belangrijke punten vorige week op een rij gezet.

Voorbeeld: Sebastiaan en Paul gaan een weekend weg naar Rome om hun vriendschapsjubileum te vieren. KLM annuleert de vlucht naar Rome vanwege een negatief reisadvies met betrekking tot het coronavirus. KLM heeft op dat moment het recht om Sebastiaan en Paul vouchers aan te bieden.

Tijdelijk geen wijzigingskosten voor omboeken vlucht

Hoewel voor sommige gebieden geen aangepast reisadvies geldt, stellen veel reizigers hun reis liever even uit. Jij wellicht ook? Als je ervoor kiest de vlucht niet te nemen – ook al wordt de vlucht volgens vluchtschema uitgevoerd – heb je in principe geen recht op teruggave van de ticketprijs. Desondanks zien we dat luchtvaartmaatschappijen zich in deze unieke situatie coulant opstellen. Bij diverse maatschappijen is het nu tijdelijk mogelijk zonder wijzigingskosten een vlucht te wijzigen naar een andere bestemming of naar andere reisdata. Deze voorwaarden verschillen overigens wel per luchtvaartmaatschappij.

Raadpleeg je luchtvaartmaatschappij

De situatie verandert momenteel constant. Daarom adviseren we je ten allen tijde de website van jouw luchtvaartmaatschappij te raadplegen. Zij houden de situatie nauwlettend in de gaten en updaten hun reisinformatie constant. Is jouw vlucht vertraagd of geannuleerd en twijfel je waar je recht op hebt? Controleer dan je vluchtgegevens bij EUclaim.

Let op: de informatie is kloppend op het tijdstip van schrijven, maar gezien de constant veranderende situatie is dit bericht onder voorbehoud.

© peshkova – Adobe Stock

Avatar foto
Redactie Travelvalley

De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.