De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Toen het Nederlands elftal werd uitgeschakeld op het EK Voetbal, vielen veel mensen in een ‘zwart gat’. Want wie gerekend had op een aantal mooie voetbalavonden, kwam voor een teleurstelling te staan. We ging eerder naar huis dan verwacht. Als je kijkt naar het verleden, dan is de uitschakeling van het Nederlands elftal altijd goed voor de reisbranche. Meteen worden meer vakanties geboekt naar zonnige oorden. De uitschakeling betekent voor reiswebsites een toename van het bezoek met 50%.
Uptrends, een bureau gespecialiseerd in website performance monitoring, heeft gekeken naar de bereikbaarheid van reisorganisaties kort na de uitschakeling van Oranje. Periodes waarin een website bereikbaar is, worden door Uptrends geregistreerd als uptime. De periodes waarin de bevestigde fouten voorkwamen, worden als downtime geregistreerd.
Gedurende de onderzoeksperiode zijn de voorpagina’s iedere 5 minuten gecontroleerd vanuit een wereldwijd netwerk van 85 controlestations. Als reiswebsite wil je natuurlijk 100% uptime hebben, maar de resultaten wijzen iets anders uit. Geconcludeerd kan worden dat de uptime van 21 van de 107 gecontroleerde voorpagina’s niet voldoet aan een uptimepercentage van 99,9% welke als standaard kan worden gezien.
De website van Cirkel Vakanties was de minst bereikbare reiswinkel met een bereikbaarheidsscore van 97,4% gevolgd door respectievelijk Holidayspot (97,7%), Vakantie Koning en Oad (beide 99,5%).
“Het spreekt voor zich dat het van groot belang is dat een online reiswinkel 24 uur per dag bereikbaar moet zijn. Indien bijvoorbeeld de homepage of winkelwagentje niet goed functioneert, dan kan dit de desbetreffende reisorganisatie veel omzet kosten“, aldus Niels Brinkman, medeoprichter van Uptrends.com.
De resultaten van Nederlandse reiswebsites en hun bereikbaarheid