De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
De site vakantie.nl heeft onder zo’n 3.400 respondenten een onderzoek gedaan naar het zoek- en boekgedrag bij vakanties. En daruit blijkt dat vrouwen het meest betrokken zijn bij het boeken van een vakantie. In 75% van de relaties neemt de vrouw het voortouw. In 58% van de gevallen neemt zij ook de uiteindelijke beslissing. Internet is met 83% de meest gebruikte bron om informatie over vakanties op te zoeken. En met 38% is internet ook de grootste inspiratiebron.
In de aanloop naar het boeken van de vakantie, wordt er druk georiĆ«nteerd naar mogelijke vakanties. Gemiddeld worden er tussen de 4-10 websites bezocht waaraan zo’n 7 tot 10 uur wordt besteed. 16% zegt zelfs meer dan 20 uur online te besteden aan het zoeken naar een geschikte vakantie. 40 tot 50 jarigen zijn het langst op zoek en bezoeken de meeste websites. Uiteindelijk wordt 71% van de vakanties online geboekt, 21% via het reisbureau en 4% telefonisch.
Emotionele factoren, zoals de mening van een ander, spelen slechts bij 9% een rol in de keuze. Meer bepalend in de keuze zijn prijs (26%), ligging (26%), faciliteiten (25%) en het aantal sterren (14%).
Prijs is niet meer doorslaggevend voor de Nederlander bij de keuze voor een aanbieder. Betrouwbaarheid, aanbod, service en informatievoorziening spelen een net zo belangrijke rol. De prijs speelt bij de keuze voor een camping of vakantiehuis daarbij nog minder een rol dan een vliegvakantie of stedentrip.