Vliegen

Zo vlieg je ‘duurzaam’ naar Canada

Avatar foto
Marloes de Hooge

Last van vliegschaamte? Maar wil je wél de wereld ontdekken? Dan hoef je de komende jaren niet per se thuis te blijven. Duurzaam reizen is gelukkig niet langer een trend, nog even en het is de standaard.

De luchtvaartindustrie is volop in ontwikkeling en zet stappen in de goede richting van duurzaamheid. Misschien heb je al eens gehoord van FlyWithLucy, een maatschappij die volledig elektrisch gaat vliegen (vanaf 2025)? Ook reguliere airlines innoveren op dit punt. Zo gaat het Canadese Air Transat passagiers vervoeren met de nieuwe Airbus A321neoLR, een toestel dat voor een sterk verminderde uitstoot zorgt.

Duurzaam vliegen naar Canada

Canada is een van die droombestemmingen die onbereikbaar is als je je CO2-voetafdruk zo klein mogelijk wil houden. Daar wil je naartoe – kijk maar!

Vliegen is natuurlijk geen duurzaam vervoersmiddel. Maar als je toch een vlucht gaat maken, dan is het prettig om te weten dat de uitstoot enigszins beperkt wordt. En dat is het geval op vluchten van Amsterdam naar Toronto en Montreal in Canada. Tenminste, als je vliegt met Air Transat.

Air Transat nam onlangs vijftien Airbus A321neoLR toestellen in ontvangst. Deze toestellen verbruiken 15 procent minder brandstof (vergeleken met de vorige generatie van hetzelfde type). Op jaarbasis bespaart dat 5.000 ton CO2. De stikstofoxide-uitstoot ligt maar liefst 50 procent lager.

Bijkomend voordeel van vliegen met een Airbus A321neoLR: er is 50 procent minder cabinegeluid. En dat vliegt een stuk prettiger!

Zuinig vliegen en fossiele kerosine

Ook wordt er door Air Transat alles aan gedaan om zo min mogelijk brandstof te verbruiken. Al sinds 2004 worden op dat vlak maatregelen genomen die te maken hebben met zuinig opstijgen, vliegen en landen.

Daarnaast zijn zij partner van de Canadese onderneming SAF+ Consortium die bezig is met de ontwikkeling van synthetische kerosine. Dat zou betekenen dat de uitstoot ten opzichte van fossiele kerosine maar liefst 80 procent minder wordt. Het doel is om in 2025/2026 synthetische kerosine op de markt te brengen. Je begrijpt dat dat pas echt een revolutie in de luchtvaartindustrie zal zijn.

Tot die tijd vlieg je met fossiele kerosine maar wel met een toestel dat weer wat duurzamer is dan z’n voorgangers.

Goed om te weten: er zijn verschillende opties als je je Co2-uitstoot wil compenseren.

En zo staat Canada wellicht weer bij jou op de kaart? Het natuurschoon in het westen is een bucketlist-bestemming, net als de steden in het oosten. Misschien een mooi reisdoel voor 2023?

Deel dit artikel

Avatar foto
Marloes de Hooge
Marloes is oprichter en hoofdredacteur van Travelvalley. Ze schreef de succesvolle reisboeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen.