Marloes is oprichter en hoofdredacteur van Travelvalley. Ze schreef de succesvolle reisboeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen.
Na hybride auto’s zijn hybride vliegtuigen the next big thing, tenminste als het aan startup Zunum Aero ligt. Het plan is om in 2020 elektrische vliegtuigen in de lucht te hebben – of in ieder geval in de Verenigde Staten. Het bedrijf uit Washington DC bestaat al even – een team van technici en piloten werkt al drie jaar aan deze plannen – maar komt nu pas met hun concrete plannen naar buiten door verschillende patenten aan te vragen. In het team zitten Blijkbaar hebben ze ook al flinke steun gekregen van twee van de kartrekkers van de vliegtuigsector: vliegtuigbouwer Boeing in luchtvaartmaatschappij JetBlue.
Kleine vliegtuigen
Zunum is van plan om kleine hybride-elektrische vliegtuigen te bouwen die plaats hebben voor maximaal 50 personen. Deze vliegtuigen kunnen naar verwachting in 2020 nog niet verder dan een dikke duizend kilometer vliegen, maar de bedoeling is dat ze in 2030 de 1.600 kilometer aantikken.
Nu is het bouwen van een hybride vliegtuig niet zozeer hét breaking news, maar Zunum heeft ook een hele andere kijk op de luchtvaart. In het huidige systeem ben je vaak een hoop tijd kwijt met het reizen van en naar vliegvelden, en ook op het vliegveld zelf moet je aardig wat tijd uittrekken om op tijd aan boord te gaan. De bedoeling is dat in de hybride vliegtuigen van Zunum gaan vliegen vanaf kleine vliegvelden die momenteel niet of nauwelijks gebruikt worden.
De voordelen
Aan dit plan zitten heel veel voordelen en die beginnen bij het milieu. Je staat er misschien niet bij stil, maar korte vluchten produceren zeker ook een enorme CO2-uitstoot die maar liefst 40 procent bijdraagt aan het totaal. Hybride vliegtuigen vliegen op elektriciteit en gebruiken alleen een beetje brandstof als ze dat écht nodig hebben – wat in geval van korte vluchten minimaal zal zijn.
In ons eigen land zullen we hier nog snel voordelen van gaan zien, want ook al moet je van Maastricht naar Groningen, dan nog ben je er met de auto in een paar uurtjes. Maar in een land als de Verenigde Staten kan dit de wereld van de binnenlandse vluchten behoorlijk op z’n kop zetten. Doordat kleine vliegvelden aangesloten worden op het landelijke netwerk, ontstaat er zoveel nieuwe routes die interessant kunnen zijn voor luchtvaartmaatschappijen. De prijs van een vlucht kan in ieder geval daardoor omlaag.
Samen met Boeing en JetBlue worden de plannen de komende jaren verder uitgewerkt. Wanneer deze hybride vliegtuigen ook daadwerkelijk de lucht in gaan is niet zeker, maar dat er gestreefd wordt naar 2020 is wel duidelijk.
Overigens is Zunum Aero natuurlijk niet de enige partij die werkt aan hybride vliegtuigen, want ook vliegtuigbouwer Airbus is volop met deze ontwikkeling bezig. Voorlopig heeft echter nog niemand een commerciële vlucht in de lucht gekregen.
Tip: Vlucht vertraagd, geannuleerd of een aansluitende vlucht gemist? Dan heb je recht op een financiële vergoeding, tot 600 euro per persoon. Kijk op EUclaim voor meer informatie.