Reizen is nog steeds jezelf verrijken. Niet alleen het oog wil wat, maar ook de geest. Vanuit dat idee schrijf ik al weer meer dan 15 jaar over reizen: van een concert in een vliegtuig tot ijsduiken in Tignes. Voor Travelvalley.nl is de vrijheid in het schrijven een genot, bijna net als het reizen zelf.
Wij Nederlanders kennen het al uit de jaren zestig, nu voelen ook de New Yorkers er wel voor: een openbaar fietsenplan, ofwel hét witte fietsenplan, zoals het in Nederland bekend werd. Onder de naam City Bike worden vanaf juli 10.000 fietsen op 600 stalpunten in Manhattan en Brooklyn verspreid. De New Yorker kan met een jaarabonnement onbeperkt gebruikmaken van de knalblauwe fietsen. Voor de toeristen zijn er speciale dag- en weekkaartjes voorhanden, zodat zij de Big Apple ook kunnen leren kennen vanaf het fietszadel.
Het initiatief is eigenlijk zo gek nog niet nu de CO2-uitstoot als een steeds zwaarder wolkendek boven ons hoofd komt te hangen. Bovendien, 54 procent van alle trips die New Yorkers maken, zijn nog geen 3 kilometer lang; een afstand die net te groot is om te lopen, maar weer te kort voor een taxirit. Dan is een fiets wel zo handig, sportiever, goedkoper en dus ook goed voor het milieu.
Een jaarabonnement kost 95 dollar. Dat is vergelijkbaar met iets minder dan een maand onbeperkt reizen met de New Yorkse metro. Voor dat abonnement mag je, zo vaak als je wilt, een fiets pakken, maar weer niet langer dan 45 minuten achter elkaar fietsen. Wie langer gaat rijden, betaalt een kilometerprijs. En om het milieuaspect nog beter te laten doorklinken, werken de stal- en betaalpunten op zonne-energie. Zal vooral voormalig vice-president en milieuactivist Al Gore blij mee zijn.
De grote investeerder in het project is de Amerikaanse bank Citi. Vandaar ook de fel blauwe tweewielers. De blauwe bank pompte er 41 miljoen dollar in en creëerde zo direct 200 banen mee. Nu maar hopen dat deze bank niet omvalt in het financieel verkeer.