De redactie van Travelvalley schrijft dagelijks over nieuws en trends op gebied van reizen. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Het is vandaag exact twee jaar geleden dat een aardbeving en daarop volgende tsunami een groot deel van de Noord-Oost kust van Japan verwoestte en daarbij ruim duizenden slachtoffers maakte. Nu twee jaar later herstelt Japan langzaam maar zeker van de ramp.
Gevolgen voor het toerisme
Alhoewel alle sectoren van de Japanse economie werden getroffen, waren de gevolgen voor het toerisme naar Japan enorm. Voor de aardbeving liet het toerisme naar Japan een gezonde groei zien en ontving het land bijna negen miljoen buitenlandse bezoekers. Echter, in april 2011 een maand na de tsunami, ontving Japan ruim 60 procent minder toeristen dan een jaar eerder in dezelfde periode (Bron: JNTO – Japan National Tourism Organisation).
Campagnes
De JNTO is daarna samen met diverse reisorganisaties aan de slag gegaan om via promotiecampagnes het toerisme naar Japan zich zo snel mogelijk te laten herstellen. Samen met Expedia deden ze bijvoorbeeld een uitgebreide online advertentiecampagne die focuste op de Japanse cultuur en zo de aandacht afleidde van de ramp. De campagne werd gecombineerd met kortingen op vluchten en hotels.
Succes
Alle inspanningen om het toerisme te herstellen hebben inmiddels resultaat opgeleverd. In Nederland groeide het aantal boekingen op Expedia.nl met 42 procent, zodat het aantal boekingen bijna terug is op het niveau van voor de ramp. Deze trend is ook wereldwijd zichtbaar als het gaat om het aantal boekingen. Japan durft daarom weer aan de toekomst te denken. In 2020 hoopt Japan 25 miljoen toeristen te ontvangen.
Aanraders
Heb je ook plannen om Japan eens te bezoeken? Japan heeft meer dan genoeg te bieden. High lights zijn onder andere Kyoto in de herfst, Osaka castle, Nikko, Kumano en de Todaiji Tempel.
Meer tips over Japan vind je hier.